Mary Ward was een van de weinige vrouwen in de negentiende
eeuw die een degelijke wetenschappelijke opleiding kreeg. De belangrijkste
reden hiervoor was dat veel leden van haar familie bekend stonden als goede
wetenschappers en veel contact hadden met de wetenschappelijke wereld.
Insecten
Op jonge leeftijd raakte Mary al geïntrigeerd door de natuur.
Zo verzamelde ze altijd insecten en wist ze haar vader ervan te overtuigen om
een microscoop voor haar te kopen. Zo kon ze de insecten nog beter bestuderen. Op
autodidactische wijze leerde ze zichzelf van alles aan over microscopen en werd
ze uiteindelijk een van de weinige vrouwen die daadwerkelijk geaccepteerd werd door
de wetenschappelijke wereld. Hoewel ze
nooit werd toegelaten tot een universiteit, had ze wel direct contact met
verscheidene professoren.
Het eerste fatale auto-ongeluk
Een neef van Mary Ward had eigenhandig een auto gebouwd die
op stoomkracht reed. De auto was extreem zwaar en enigszins instabiel. Om
ongelukken te minimaliseren werd in 1865 de Red
Flag Act uitgevaardigd. Met deze wet kregen auto’s die op stoomkracht reden
een snelheidslimiet van zes en een halve kilometer per uur. Op 31 augustus 1869
ging het alsnog fout. Mary en haar man Henry Ward reisden samen in de auto toen
het noodlot toesloeg: in een bocht viel Mary uit de wagen en belandde half
onder de auto. Mary raakte zwaargewond; een gebroken nek werd haar fataal.
Stompetoren
Aan de Noordervaart, nabij Stompetoren, raakte vanochtend een man te
water. Het is nog onbekend of hij het ongeluk heeft overleefd, maar vast staat
dat hij het in elk geval niet had overleefd zonder de omstanders die
onmiddellijk in het water zijn gesprongen om de man uit zijn auto te bevrijdden. "Ik ben gelijk
samen met twee andere omstanders het water in gesprongen,” aldus Steffan
Roobol. Roobol stelde ook dat de man een epileptische aanval had. Een traumahelikopter heeft de man per direct naar het
ziekenhuis gebracht; het is nu hopen op een goede afloop.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten